dimarts, 17 de gener del 2006

Amnistia ens amnistia

Aministia Internacional
Per fi, els d'Amnistia Internacional han decidit amnistiar el català. Les peticions han estat ateses finalment i els podem demanar les comunicacions administratives en català, basc, gallec i espanyol. Naturalment, el gallec no el feien servir perquè no els rotava, ja que supose que en portugués ho deuen fer tot, però hi ha una nècia i falsa correcció política que fa molt de mal a l'enteniment. Cal dir que a València tenim La Finestreta, que ja feien faena.

Per cert, consigne que he acabat L'ètica protestant i l'esperit del capitalisme, de Max Weber (en l'edició en espanyol d'Istmo, amb una molt bona introducció de José Luis Villacañas, que, per cert, recomana l'edició en català). Uf, ha costat, però ha estat molt instructiu fins al final:
«El capitalisme va ser creat, en darrera instància, per l'empresa racional duradora, la comptabilitat racional, la tècnica racional, el dret racional, però tampoc exclusivament: s'hi van haver d'afegir la mentalitat racional, la racionalització de la conducció de la vida, l'éthos econòmic racional

«Si [l'Església catòlica] planteja esta pretensió, és perquè es troba en minoria, i reclama llibertat per a ella mateixa, sense poder concedir-la als altres. Segons va dir Mallinckrodt en el Reichstag, "la llibertat de consciència del catòlic consistix en poder obeir el papa".»

«La llibertat de consciència del quàquer coherent consistix en la llibertat pròpia i, a més, en que ningú que no siga quàquer o baptista siga obligat a actuar com si ho fóra; consistix, doncs, tant en la llibertat de consciència pròpia com en la dels altres.»

«Tanmateix, el judaisme va tindre un significat decisiu per al capitalisme racional modern pel fet que va deixar en herència al cristianisme la seua hostilitat a la màgia

«El monjo és en eixa època el primer ésser humà que viu racionalment, que aspira metòdicament i amb mitjans racionals a un fi, que és el més enllà. El toc de les campanes tenia sentit només per a ell, només ell va dividir les hores del dia per a pregar. L'economia de les comunitats conventuals era l'economia racional.»

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada